Навчити дитину аналізувати, порівнювати, узагальнювати, знаходити найпростіші закономірності, міркувати, робити найпростіші умовиводи – це значить, в більшої ступені підготувати її до успішного навчання у школі.
Пропонуємо вам ряд ігор, завдань, які допоможуть сформувати дані навички у вашої дитини.
- Гра «Я знаю»: Запропонуйте дитині назвати якомога більше предметів або явищ, які можна об’єднати одним словом. Наприклад: «Я знаю такі міста….., Я знаю такий одяг…, Я знаю такий посуд…».
- Гра на встановлення причино-наслідкових зав’язків: Запропонуйте дитині певну подію (Наприклад: Маринка послизнулась і…), запросити придумати якомога більше наслідків названої події (упала на землю, випустила вазу із рук і вона розбилась, ударила Петрика ліктем…).
- Завдання на встановлення логічної послідовності подій: Разом з дитиною спробуйте переказувати мультфільм або улюблені казки за планом: З чого все почалось і чому? Як розвивалися події? Чим все закінчилось? До віршів, маленьких оповідань придумуйте назви, які б висловлювали головну ідею цих творів.
- Завдання на вміння міркувати:
Запропонуйте дитині поміркувати над наступними питаннями:
– Що трапиться якщо: годинники зупиняться, телевізор зламається, якщо розрізати намисто?
– Чим схожі і чим відрізняються: листопад і грудень, огірок і помідор, шафа і стілець, лисиця і собака.
– Які неголовні (другорядні) герої казок тобі подобаються (не подобаються)? Чому?
Наприклад: батько в казці «Дванадцять місяців», Хресна в казці «Попелюшка», Дід і баба в казці «Колобок».
– Які зимові явища ти міг б помітити, якби став розміром з мураху, (велетня)?
Аналогічні завдання можна самим батькам придумувати для дитини.
Пам’ятайте, що формальні знання: уміння читати, писати, рахувати – менш важливі для успішного шкільного старту, ніж уміння думати. Тому під час підготовки до школи основну увагу звертайте на розвиток інтелектуальних умінь.