“Мова як показник успішності дитини”

На запитання: “Чому людині потрібно вміти розмовляти?” – діти 5-6 років зазвичай відповідають: “Щоб на запитання відповісти”, “Щоб одне одного розуміти”, “Щоб робити зауваження і говорити секрети”, “Щоб пояснювати, як робити всі речі”.

Мовлення – це один з видів комунікативної діяльності людини, використовується для вираження своїх думок, емоцій, для спілкування з іншими людьми. Завдяки мовленню індивідуальна свідомість людини збагачується досвідом інших людей. Причому збагачується значно більше ніж можна досягти завдяки спостереженню та психічним процесам пізнання, таким як сприймання, уява, пам’ять, мислення.

Становлення мовлення дитини – цікавий, складний процес, який не розвивається сам по собі, а потребує активної участі дорослих, інших дітей і протікає у кожної дитини індивідуально.

Спілкуючись з оточуючими її людьми, дитина вчиться розмовляти, наслідуючи їх, намагається порозумітися, зробити своє мовлення зрозумілим для співрозмовника.

Під час спілкування з дорослими, діти чекають  відповідей на свої питання, маючи невеликий словниковий запас, потребують підтримки з боку батьків у вираженні своїх думок. Також, розмовляючи з дитиною, ми надаємо їй відчуття впевненості та довіри. Підтримуючи її в процесі спілкування відкриваємо простір для того, щоб малюк вчився висловлювати свої думки, ідеї, відчуття. Ми, дорослі, розуміємо: у сучасному світі успішними є ті люди, які успішно спілкуються з іншими, які вміють повідомляти про свої потреби і розуміти потреби, пояснення, вимоги інших.

Уміння розмовляти, слухати, зауважувати позитивно впливає на розвиток самоповаги дитини.

Пропонуємо вам, за допомогою стверджень проаналізувати розвиток мовлення вашої дитини:

– говорить виразно, ясно, чітко вимовляє всі звуки,

– з готовністю відгукується на прохання розповісти про що-небудь,

– намагається повторювати за батьками, вихователями нові слова,

– прагне використовувати в мові як можна більше відомих слів,

– вміє розповідати історії, в тому числі із свого досвіду, робить це послідовно,

-вміє складати казки,

-демонструє інтерес до читання.

Якщо половина стверджень не відповідає мовленнєвим навичкам вашої дитини, намагайтеся більше розмовляти з нею. В присутності дитини говоріть завжди правильно, красиво, виразно. Спонукайте розповідати, переказувати вірші, казки, історії. Як що дитина вже вміє читати – просить її голосно читати вам.