Незабаром до школи
Дитина йде до школи. Для неї цей перехід є відповідальним періодом. Змінюється соціальна роль, коло спілкування, провідна діяльність, з’являються нові обов’язки.
Успішність проходження цього періоду в певній мірі залежить від рівня готовності дошкільника до навчання у школі.
Як визначити, чи готова дитина до школи? І якщо в неї не зовсім сформувалась ця готовність, то як допомогти їй підготуватись до навчання? Ці питання турбують майже всіх батьків, адже всі вони бажають, щоб їх дитина ходила до школи із задоволенням.
Розглянемо психологічну готовність малюка до школи, вона має три компоненти: мотиваційний, емоційно-вольовий, комунікативний. Мотиваційний компонент – це наявність у дитини бажання вчитися, позитивне ставлення до школи.
Запитайте дитину, чому вона хоче йти до школи? Якщо, для того, щоб вивчити нове – мотиваційний компонент розвинутий достатньо, а якщо для того, щоб пограти з іншими дітьми, або зовсім не хоче йти до школи – мотиваційна готовність ще не сформувалася.
Кращий засіб допомогти дитині, в цьому випадку, це надати їй можливість отримати досвід навчання. Це можна зробити за допомогою гуртків: малювання, танців, музики, спортивних секцій тощо.
Емоційио-вольвовий компонент– це вміння дитини регулювати свою поведінку в залежності від ситуації, здатність виконувати інструкції дорослих. Тут допоможуть різні ігри за правилами: від настільних до рухових. Від батьків також залежить процес формування у дитини самостійності, відповідальності, охайності. Ці якості допоможуть майбутньому першокласнику легше увійти в навчальну діяльність.
Тому все, що не складно робити дитині дома, вона повинна робити сама: заправляти ліжко, прибирати іграшки тощо. Виконуючи домашні обов’язки дитина розвиває свою вольову сферу, довільність дій, починає свідомо контролювати себе.
Комунікативний компонент– передбачає вміння спілкуватися та працювати в колективі. Це, перш за все, вміння уважно слухати не перебиваючи дорослого, не втручатися в розмову дорослих, бути люб’язним з товаришами. Якщо дитина не вміє поважати інших, їй буде складніше встановити дружні стосунки з дітьми, увійти в шкільний колектив.
Тут, в першу чергу, засобом виховання є особистісний приклад дорослих, справедлива оцінка вчинків, постійне нагадування про суспільні правила поведінки.
Таким чином, психологічна готовність дитини до школи – це комплексна характеристика, яка включає якості особистості дитини, які допомагають їй легко війти в колектив класу, знайти своє місце в ньому, включитися в загальну діяльність шкільного навчання.