«Час до розмови: декілька порад , як розпочати і заохотити розмову».
Добра розмова – найцінніший подарунок для вашої дитини. Чому?
1. Завдяки розмові дитина пізнає нові слова та опанує їхнє значення (збагачує свій словник).
2. Те, як ми розмовляємо з дитиною, може надати їй відчуття впевненості та довіри, і таким чином відкриває простір для того, щоб і вона висловила свої думки, ідеї та відчуття.
Шість порад, як розпочати і заохотити розмову:
1. Уникайте запитань, на які дитина повинна відповісти ствердно або заперечливо.
Приклад: «Чи добре тобі було у бабусі?»
Замість того: «Розкажи мені, що ви з бабусею робили».
Приклад: «Ти гарно провів час на дні народження?»
Замість того: «Розкажи мені про святкування дня народження».
2. Заохочуйте дитину, щоб вона обґрунтувала власну відповідь.
Приклад: «Яка твоя улюблена розповідь? Чому?»
3. Коли ваша дитина відповість неправильно, ніколи не заперечуйте: «Ні, ти припустився помилки», «Це дурна відповідь». Замість того скажіть: «Ти можеш придумати ще якусь можливу причину?»
- Залучайте дитину до участі у прийнятті сімейних рішень:куди поїхати на вихідні; яку програму переглянути по телевізору; де розмістити нові меблі.
5. Ставте запитання, які мають більше ніж одну точну відповідь.
6. Кожна відповідь дитини — це нагода продовжити спілкування. Наприклад:
Дорослий: «Хто, на твою думку, небезпечний у цій розповіді?»
Ганна (4 роки): «Відьма».
Дорослий: «А що вона зробила, звідки ти знаєш, що вона небезпечна?»
Ганна: «Вона ловить дітей…»
Дорослий: «Чи це може бути небезпечним для дітей?»
Ганна: «Так, можна впасти».
Дорослий: «Що ще може бути небезпечним для дитини?»
Ганна: «Коли поріжешся».
Дорослий: «Ти колись порізалася?»
Ганна: «Так, це боляче, я плакала…»
Дорослий: «Що треба зробити, коли поріжешся?»
Ганна: «Покликати маму».
Поки ви розмовляєте з дитиною, не забувайте, що дитина — ваш співрозмовник.
Найважливішим під час розмови з дитиною є:
1. Надати дитині достатньо часу, щоб вона розповіла про свої пригоди, роздуми і відчуття;
2. Не потрібно її постійно перебивати і підганяти, щоб вона закінчила розповідь;
3. Виявіть зацікавленість та уважно її слухайте;
- Висловіть свою думку щодо почутого;
- Утримайтесь від непотрібної критики;
- Не насміхайтесь, якщо дитина вживатиме невідповідні слова або неправильні їх вимовить;
- Поважайте право дитини на мовчання, коли вона не захоче розмовляти.