Соціальні вміння, які полегшать входження дитини до садочка

«Соціальні вміння, які полегшать входження дитини до садочка»

 Що таке соціальні вміння? Соціальні вміння – це норми поведінки. Їх вивчають і тренують від раннього дитинства у сім’ї за допомогою імітації та методом спроб і помилок. Із віком і розвитком дитина ці вміння закріплює або змінює. Дитина є соціально вмілою, якщо в групі однолітків може задовольнити свої потреби, права і бажання, і водночас не ставить під загрозу права і потреби іншої дитини.

 Чому соціальні вміння важливі для дитячого садка?

Дитина дуже радіє, коли інші діти люблять і сприймають її. Діти дошкільного віку дуже відверто демонструють неприйняття або сприйняття іншого. Наприклад, такі вислови: «Я запрошую тебе на свій день народження», «Ти мені більше не подруга» – для дитини 3-5 років означають сприйняття або неприйняття її однолітками.

Коли дитина розуміє, що інші діти її сприймають і люблять, вона запевняється та заспокоюється, що допоможе їй цілком використати свої здібності.

 Соціальні вміння, що корисні для дитячого садочка:

  1. Виявлення довіри. Якщо дитина йде до групи однолітків з довірою до дітей і вихователя, вона легше та якісніше спілкуватиметься з іншими і більше включатиметься у різні види діяльності.

Як сформувати це вміння:

Слухайте, про що вам розповідає дитина. Таким чином ви демонструєте, що для вас є важливими її потреби і почуття. Це сприяє зростанню почуття довіри у дитини.

Не обіцяйте того, що ви нездатні виконати.

Розмовляйте з дитиною проте, до кого можна звернутися по допомогу у дитячому садку, вдома, на майданчику.

 2. Прохання про дозвіл. Це соціальне вміння допомагає дитині уникнути конфліктів. Якщо ваша дитина опанувала це вміння, вона значно рідше конфліктуватиме з іншими дітьми у дитячому садочку.

Дитина, звертається з проханням: «Можеш мені дати лопатку, щоб трішки погратись?» Це прохання про дозвіл дитина сприймає, як повагу. Дитина, яка отримала іграшку, матиме відчуття успішності, тому що досягла мети без допомоги дорослого, а це переконує її у власних здібностях.

Як сформувати це вміння:

– Питайте про дозвіл, щоб користуватися тим, що належить вашій дитині.

– Не давайте іншим дітям іграшки своєї дитини без її згоди.

– Навчайте дитину, щоб вона самостійно і прямо просила вашого дозволу та дозволу інших.

– Визначте відповідну міру. Дитині не потрібно просити вашого дозволу стосовно кожного кроку, який вона хоче зробити. Нехай це стосується тільки тих речей, які попередньо було домовлено не робити без вашої згоди.

 3. Ділитися з іншими. Якщо ваша дитина вміє гарно гратися і ділитися, залучаючи інших у свої види діяльності та гру, її любитимуть і поважатимуть і поважатимуть інші діти, а це приносить дитині задоволення.

Як сформувати це вміння:

– Підтримуйте в родині атмосферу співпраці.

–  Учіть дитину, що дуже важливо поважати чужі проблеми і піклуватися про інших.

– Розмовляйте з дитиною про те, чим вона легко ділиться з іншими, а що є для неї проблемним.

– Розмовляйте про те, чим ви ділитеся з іншими, і що ви тоді відчуваєте. 

  1. Пробачення. Коли ваша дитина попросить пробачення в іншої дитини через те, що штовхнула її, вилила фарбу на малюнок або забула повернути позичену іграшку, ймовірно вдасться уникнути конфлікту.

Вибачення інших осіб діти сприймають як повагу і найчастіше вибачають. Щоб ваша дитина була здатна вибачатися за власні вчинки, дуже важливо, щоб і ви це робили.

  1. Готовність дотримуватись правил і поважати їх. Ваша дитина успішно дотримуватиметься правил групової роботи у дитячому садочку, якщо у вашій сім’ї існують правила та обмеження, зрозумілі для неї.

Якщо для дитини зрозумілі наслідки відповідної поведінки, то ви не матимете жодної потреби використовувати покарання. (Прим. Наслідки свідчать про те, що поведінка дитини недобра, а покарання – що дитина недобра).

Як сформувати це вміння:

– Подумайте про правила, які існують у вашій сім’ї.

– Розмовляйте з дитиною про правила, які існують у вашій сім’ї.

– Залучайте дитину до створення сімейних правил.

– Коли дитина порушить правило, попросить її пояснити свою поведінку і перевірте, чи вона зрозуміла наслідки.

 Згадаю ще про деякі соціальні вміння, які важливі для успішної акліматизації вашої дитини у дитячому садку:

– уміння ставити запитання,

– починати і підтримувати розмову,

– розуміти та виявляти емоції,

– бути відданою.