«Особливості формування логіко-математичних здібностей дошкільників»

Навчання дошкільника математики – це передусім формування логіко-математичної компетентності – тобто вміння застосовувати знання у повсякденному житті. Адже «математика» оточує нас повсюди, це і має показати та пояснити дорослий малюку, зацікавлюючи його і підтримуючи стійкий інтерес до цієї захопливої, зовсім не «сухої» науки.

  1. 1. Математика на прогулянці.

Звертайте увагу дитини на цифри на будинках, машинах, рекламних щитах. Називайте малюкові цифри, які бачите, і просіть, щоб він їх повторив. Для цього пограйте у гру «Відлуння». Наприклад: «Я скажу чотири, а ти повториш за мною двічі (тричі..)». Така гра сприятиме закріпленню навичок лічби, розвитку уваги.

  1. В кімнаті.
  • Коли дитина просить, щоб ви почитали їй улюблену казочку запропонуйте їй знайти відповідну сторінку за номером ( від 1 до 10 ).
  • Якщо ви зібралися пересадити кімнатні квіти, запропонуйте дитині підібрати горщики відповідного розміру, полічити їх, скласти їх один в один за принципом мотрійки.
  • Заохочуйте дитину самостійно організовувати свій ігровий простір Наприклад. Запропонуйте гру «Кафе». Нехай малюк сам підготує необхідні атрибути. А ви, відвідуючи «кафе» свого малюка, не забувайте хвалити його старанність.

Важливе значення для розвитку дитини має орієнтир у просторі. Потрібно пам’ятати, що формування навичок мислення орієнтування в просторі потребує багаторазового повторення, конкретного показу того, що повинна робити дитина. Ось деякі зразки вправ на закріплення понять «ліва сторона», «права рука (нога)», «попереду», «позаду»:

  1. Постав стілець з правої (лівої) сторони від себе;
  2. Поверни голову вправо (вліво);
  3. Зроби крок вперед (назад), вправо;
  4. Візьми в праву руку м’яч, а в ліву – куб;
  5. Стань так, щоб ведмедик був позаду (попереду);
  6. Що розміщено попереду (позаду)?

За завданням дорослого діти розкладають іграшки, картинки на столі або аркуші паперу: вгорі, внизу, зліва направо. При цьому широко використовуються ілюстрації з книг. Хочеться порадити батькам, не спішіть дитині відразу допомагати, дайте можливість їй самостійно подумати, помислити, аж потім уточнюєте відповідь, доповнюєте дію, пояснюючи, чому саме так.

  1. На кухні.
  • Під час приготування обіду спонукайте малюка лічити овочі та фрукти.
  • Попросіть перебрати квасолю та горох у різні ємкості. Це завдана розвиватиме вміння дитини класифікувати предмети, а також дрібну моторику та сенсорику.
  • Приготування вареників – цікава і захоплива справа, тож нехай ваш малюк допомагає їх ліпити, при цьому лічить, скільки він зробив сам, скільки ви, а скільки разом.
  • Коли варите кашу, запропонуйте малюкові умовною міркою відміряти крупу. Можете проводити гру «Магазин», тобто «купувати» у дитини певні продукти.
  • З чистих губок для миття посуду нехай дитина збудує будиночок, якщо вдається, то нехай сконструює кілька поверхів, а потім їх полічить.
  • Пропонуйте маляті шукати на кухні предмети, схожі за формою на прості геометричні фігури, і називати їхнє місце розташування. Наприклад «Мілка тарілка схожа на круг. Знаходиться на другій поличці зверху, в шухляді, біля чайника ».
  1. На природі.
  • Виїжджаючи з дітьми на природу (на берег річки, озера,моря) можна полічити, хто знайшов більше камінчиків. Цікаво буде оголосити конкурс знайди найменший чи найбільший камінчик.
  • Камінчики можна розфарбувати фарбами, восковими олівцями.
  • Малеча полюбляє кидати камінчики у воду. Позмагайтеся і покидайте їх на дальність: хто кинув далі, хто ближче.
  • 3 шишок, каштанів, камінців, листочків, гілочок попросіть дітей викласти якусь геометричну фігуру, порівняти, яких матеріалів використано більше.
  • Залучайте дітей до ігор: «Скільки кроків до дерева?», «Який листочок більше?»
  • Під час спостережень за деревами спонукайте дитину лічити кроки до дерева, порівнювати за величиною, знайти найвищий дуб, обійняти найтовстіше дерево.

Як бачите, розвивати логіко – математичне мислення вашого малюка цікаво і цілком доступно у домашніх умовах. Крім того, всі наведені завдання сприяють формуванню не лише відповідних математичних вмінь але й загальної життєвої компетенції дитини, розширюють її світогляд та закріплюють набуті знання з інших галузей.