Виховання життєвої компетентності дошкільника

Поняття життєва компетентність сьогодні стає дедалі розповсюдженим.

Компетентність є особистісною, складною характеристикою дитини, що засвідчує достатню її обізнаність, умілість, вправність у певному колі питань.

Що ж вважатиметься показниками життєвої компетентності?

  1. Оптимальна для віку модель провідної діяльності.
  2. Форми активності дитини у сферах життєдіяльності.
  3. Особливості розвитку базових якостей особистості.

Провідні види діяльності дитини-дошкільника: гра, спілкування, праця (предметно-практична) і навчання.

Основні форми активності за Базовою програмою:

  • фізичну (пов’язану зі станом здоров’я, руховою активністю, будовою тіла, зовнішністю, роботою організму, м’язовою та предметно-практичною активністю);
  • соціально-моральну (пов’язану з входженням дитини у соціум, з оволодінням соціально прийнятними і схвалюваними формами поведінки та діяльності, засвоєнням моральних норм);
  • емоційно-ціннісну (пов’язану із системою потреб та інтересів дитини, з її вмінням приймати рішення, самовизначатися, надавати перевагу комусь – чомусь, здійснювати самостійний вибір);
  • пізнавальну (пов’язану з відкриттям нового, раніше невідомого, з розв’язанням життєвих проблем, встановленням сутності явищ та причинно-наслідкових залежностей, з розширенням та поглибленням інформації);
  • мовленнєву (пов’язану з умінням встановлювати мовленнєву взаємодію, грамотно будувати й висловлювати свої думки, підтримувати діалог);
  • художню (пов’язану зі здатністю передавати свої життєві враження за допомогою різних образів засобами образотворчого, музичного, літературного, театрального мистецтва);
  • креативну (пов’язану з прагненням до творчої, створювальної діяльності, прояву фантазії, вигадки та уяви).

Базові якості особистості:

Самостійність, працелюбність, людяність, самолюбність, спостережливість, відповідальність, розсудливість, справедливість, самовладання, креативність.

Таким чином: життєво компетентною слід вважати дитину, яка домірна вимогам життя, адекватно поводиться в різноманітних життєвих ситуаціях, виступає активним суб’єктом життєдіяльності, проявляє своє Я у різних сферах життя, володіє набором базових якостей, характеризується зрілими (віковими) формами основних видів діяльності. Вона знає, може, хоче і адекватно вчиняє.