Багато батьків вважає, що гра для дитини є лише розвагою. Часто для нас вираз «дитина грається» є синонімом виразу «дитина розважається». Але насправді гра є життєво важливою формою діяльності дитини, яка відіграє, можливо, навіть важливішу роль у її розвитку, ніж навчання читанню, письму чи математиці.
Для дитини гра є активною формою пізнання навколишньої дійсності. За допомогою гри дитина вивчає форму, розмір, масу та інші властивості предметів, пізнає їх призначення, вчиться виконувати з ними певні дії. Граючись, дитина розвиває велику та дрібну моторику рук, укріплює м’язи, що є необхідним при повзанні, ходінні та іншій діяльності.
У процесі гри дитина не тільки пізнає властивості предметів, але й, маніпулюючи ними, розвиває креативні здібності, уяву та здібності до вирішення проблем. Адже всі ми, мабуть. спостерігали, як маля простими дерев’яними кубиками може гратись і в «машинки», і в «будування», і в інші ігри. Граючись, дитина уявляє та створює нові іграшки, придумує все нові й нові деталі своїх ігор.
У процесі гри малюк засвоює особливості стосунків між людьми, правила і норми поведінки. Вона вчиться розуміти «що таке добре і що таке погано», вчиться взаємодіяти з людьми, особливо у ході так званих рольових ігор, в яких дитина грає певну роль. Такі гри також сприяють розвитку пам’яті та мислення, адже в процесі гри дитина повинна пам’ятати свої завдання, свій рольовий образ, приймати рішення про свою поведінку у конкретних ігрових ситуаціях.
Коли дитина грається, вона випробовує себе, таким чином пізнаючи, на що вона здатна. Адже відкриті можливості та здібності вона зможе використовувати для майбутніх ігор, прагнучи їх розвивати. Граючи, дитина пізнає себе як індивідуальність, випробовуючи себе в різній якості, в різних ролях, приймаючи різні позиції і погляди, але при цьому залишаючись собою.
Граючись, діти переживають певні почуття, пов´язані з ролями: турбота, ніжність “матері”, відповідальність “лікаря”, справедливість “вихователя” тощо. У колективних іграх вони виявляють дружбу, товариськість, взаємну відповідальність, відчувають радість від результату, подолання труднощів. Більшість ігор супроводжуються естетичними емоціями.